уторак, 11. фебруар 2014.

Lekcija iz mačevanja


Jednom se dogodilo da je zen samuraj, zen ratnik došao ranije

kući s fronte i našao svoga slugu u ljubavnom zagrljaju sa

svojom ženom. Budući da je bio čovjek odan zenu, rekao je

sluzi: "Nemoj se brinuti! Samo ti završi svoj posao, ja te čekam

vani! Morat ćeš uzeti mač u ruke i boriti se sa mnom. To je

savršeno u redu, bilo što se dogodi. Ja čekam vani."

Jadni sluga počeo je drhtati. On ne zna ni kako se drži mač

u ruci, a njegov gospodar je poznati ratnik. On će odsjeći

njegovu glavu jednim zamahom. Zato otrči kroz stražnja vrata

do zen učitelja koji je također bio učitelj ratnika i reče mu:

"Upao sam u nevolju. Sve je moja pogreška, ali dogodilo se."

Učitelj posluša njegovu priču i reče: "Nema potrebe da se

brineš. Naučit ću te kako da držiš mač. Ali kažem ti kako nije

važno što je tvoj gospodar veliki ratnik. Sve što je važno je

spontanost. A u spontanosti ti ćeš biti bolji, jer čini se da tvoj

gospodar vjeruje kako njegov sluga nema prilike da preživi.

Taj će sukob biti sličan igri mačke i miša. Zato se nemoj

zabrinjavati. Budi potpuno uvjeren u sebe i udari ga snažno

jer to je tvoja jedina prilika da preživiš. Nemoj biti malodušan,

nemoj sebi postavljati uvjete misleći da će ti on možda

oprostiti. On ti nikad neće oprostiti - morat ćeš se boriti s

njim. Ti si ga izazvao. Ali nema problema - čini mi se da ćeš

ti pobijediti."

Sluga to nije mogao vjerovati, pa učitelj reče: "Moraš shvatiti

da sam ja i njegov učitelj i znam da će se on ponašati onako

kako je vježban. Budući da svršeno dobro zna da će pobijediti,

on se neće ponašati bezuvjetno, a ti nemaš druge alternative

nego da budeš bezuvjetan. Samo budi potpun. Ti ne znaš

kamo udariti, zato udaraj svuda. Jednostavno poludi!"

Sluga reče: "Učinit ću to, ako tako kažeš. Zapravo nemam

nikakve šanse da preživim, zašto to onda ne bih obavio

savršeno?"

Vidjevši da je došlo vrijeme, nauči kako držati mač, vrati se i

pozove svoga gospodara: "Evo me!"

Samuraj nije mogao vjerovati svojim ušima. Mislio je da će

sluga pasti pred njega, da će plakati i jecajući ga moliti za

oproštaj. Ali umjesto toga, sluga je riknuo poput lava, imao je

u ruci mač od zen učitelja. Samuraj je prepoznao mač i upitao

ga odakle mu.

Sluga odgovori da ga je dobio od samurajevog učitelja pa reče:

"Hajde sada, neka se odluči jednom za uvijek. Ili ću ja preživjeti

ili ćeš ti preživjeti. Obojica ne možemo."

Samuraj osjeti slabi drhtaj u svome srcu, ali još je uvijek mislio:

"Kako on to može učiniti? Potrebne su godine vježbanja. Ja

sam se godinama borio u ratovima, a ovaj jadni sluga..." ali

morao je izvaditi svoj mač.

Sluga je zaista poludio. Ne znajući kamo da udari, udarao je

posvuda...samuraj je bio zbunjen jer on se znao boriti s bilo

kojim ratnikom koji je znao kako se boriti - ali ovaj čovjek ne

zna ništa i radi sve moguće stvari. Sluga ga gurne prema zidu

i samuraj ga je prisiljen zamoliti: "Molim te, oprosti mi! Ubit

ćeš me. Ti ne znaš kako se boriti, što to radiš?"

Sluga reče: "Nije riječ o tome što radim. Ovo je moj posljednji

trenutak i učinit ću sve potpuno." Sluga pobijedi, a ratnik otiđe

do učitelja i reče: "Kakvo si to čudo učinio? On je postao tako

veliki ratnik za pet minuta, tako je udarao, tako glupo je to

radio, da me je skoro ubio. On ne zna ništa, ali mogao me je

ubiti. Gurnuo me je do zida moje kuće i prislonio mač na moja

prsa. Morao sam ga moliti da mi oprosti, morao sam mu reći

da je u redu sve što radi i da to može i dalje obavljati."

Učitelj reče: "Moraš naučiti lekciju da je važno biti cjelovit i

bezuvjetno apsolutan... a nije važno biti poražen ili pobijediti.

Važno je da je čovjek potpun, a potpun čovjek nikad nije

poražen. Njegova potpunost je bila njegova pobjeda."

Osho, Knjiga o muškarcu

1 коментар: